4

نوزادان، سال اول زندگی – ماه 4

در ماه چهارم تولد خواب نوزاد شما بهبود میابد و شما زمان بیشتری برای استراحت خواهید داشت.

این ماه زمان بررسی مجدد سلامتی و همچنین چند واکسن دیگر است.

دید نوزادان تازه متولد شده محدود است و تنها افراد و اشیاء بسیار نزدیک و در فاصله 18 تا 35 سانتیمتری را به خوبی میبینند و دید آنها برای فاصله دورتر تار میباشد و همچنین رنگ های روشن نسبت به رنگ های تیره بیشتر قابل دید هستند. در 4 ماهگی قدرت دید بسیار بیشتر میشود و میتواند به خوبی اطراف را نیز ببیند. در این زمان باید مراقب حرکت چشم کودکمان باشیم و اگر یک چشم بیشتر از چشم دیگر حرکت میکند باید حتما معاینه شود و احتمال تنبلی چشم وجود دارد.

رنگ چشم نیز میتواند تا 6 ماهگی تغییر کند. در این مرحله کودکان قادر خواهند بود که یک جسم را با چشمانشان دنبال کنند و میخواهند تا آنجا که میتواند ببیند و دنیای خود را کشف کند و در اکثر مواقع با دیدن افراد به آنها لبخند میزند.

برخی در رابطه با تاثیر منفی فلش دوربینها بر روی دید نوزاد نگران هستند و توصیه میشود که بیشتر از نور طبیعی استفاده شود.

اپتومتریستها اغلب توصیه میکنند که تا 6 ماه اول نوزاد باید اولین معاینه چشم خود را داشته باشد.

واکسیناسیون:

در این ماه نوزاد یکی از مهمترین واکسن ها را دارد و باید تزریق شود. این واکسن به ران پای نوزاد تزریق میشود و معمولا برای نوزاد دردناک است.

این احتمال وجود دارد که ورم کرده  یا کمی قرمز شود و نا آرامی نوزادان برای مدتی طبیعی است. احتمال تب کردن نوزاد وجود دارد که باید او را خنک نگه دارید و اگر از 38 درجه بیشتر شد با پزشک مشورت شود.

خوابیدن:

برای اکثر والدین دشواری خوابیدن نوزادشان میتواند خسته کننده باشد ولی با پیدا کردن یک شیوه مناسب برای این کار میتوانید به خود و نوزادتان کمک کنید.

چند روش در زیر برای کمک به خوابیدن نوزاد اشاره شده است ولی لزوما یک روش جادویی وجود ندارد و ممکن است لازم باشد از چند روش به صورت ترکیبی استفاده کنید.