1433129318127

نوزادان، سال اول زندگی – ماه 2

در ماههای اول این بسیار طبیعی است که در مورد تغذیه، خواب و مراقبت از نوزادتان نگران و متعجب باشید.

در زیر به برخی از سوالات رایج شما پاسخ میدهیم و خواهیم گفت چگونه میتوانید با نوزادتان در این مرحله سنی ارتباط برقرار کنبد.

شناختن گریه نوزدان

گریه مهمترین راهی است که نوزادتان میتواند با شما ارتباط برقرار کند، در واقع 7 دلیل اصلی برای گریه نوزادان وجود دارد. آنها بدون دلیل گریه نمیکنند ولی برخی از آنها نسبت به بقیه بیشتر گریه میکنند.

دلایل گریه نوزادان

شیر دادن مادران

اکثر مادران قادرند به فرزندانشان شیر بدهند، اما یکی از رایج ترین دلایلی که باعث نگرانی آنها میشود این است که فکر میکنند نوزادشان به اندازه کافی شیر نمیخورد. شیر دادن با سینه احتیاج به آموزش دارد که میتوانید از پرستار در این مورد راهنمایی بگیرید.

چند نشانه ساده برای متوجه شدن سیری فرزندتان وجود دارد:

معمولا پوشک نوزادانی که شیر مادر میخورند نسبت به آنهایی که شیر خشک میخورند بوی کمتری میدهد.

نشانه های شیر کافی، چشمهای روشن و پوست سالم و همچنین هشیاری و افزایش وزن میباشد.

اگر نوزادتان با شیشه شیر میخورد آیا مقدار شیری که میگیرد غیر کافی است؟

این یک باور کاملا اشتباه است و درست تغذیه نشدن یک ترس رایج بین والدین نوزادان میباشد و ما همیشه فکر میکنیم که هر چه بیشتر باشد بهتر است. این موضوع بسیار اهمیت دارد که هنگام آماده کردن شیر میزان درست مشخص شده را استفاده کنید و حجم بیشتری از شیر خشک را به آب اضافه نکنید زیرا این مسئله باعث بهتر سیر شدن نوزاد نمیشود بلکه منجر به دل درد و معده درد میشود.

یکی از دلایل تغذیه بیش از حد نوزاد این است که شما معمولا شیشه خالی شیر را تحویل میگیرید و همین موضوع باعث میشود حس کنید که هنوز سیر نشده است، میتوانید مقدار کمی شیر آماده کنید و به کودک بدهید ولی اگر نخواست بردارید و شیشه را استریل کنید. نوزادانی که با شیشه شیر میخورند بر اساس تقاضا و نیازشان شیر میخورند. اگر کودک کم شیر میخورد میتوانید به دفعات بیشتر و حجم کمتر به آن شیر بدهید و همیشه به یاد داشته باشید که سرشیشه را چک کنید که بسته نباشد و یا میزان زیادی از آن خارج نشود.

 

خواب نوزادان

 

موارد چک کردن سلامت نوزادان

نوزادان در این ماه باید چک شوند و بسیاری از آزمایشهای سلامت آنها گرفته شود. کودک شما می تواند توسط پزشک شما، کلینیک کودکان، پرستار بهداشت کودک یا احتمالا در بیمارستان معاینه شود و فراموش نکنید که پرونده سلامت نوزادتان را دریافت کنید.

 

رفتار

آیا کولیک اتفاق می افتد؟

این موضوع برای مدتهای زیادی باعث عقب نشینی و انصراف فعالیت دکترها بر روی این بیماری شد و بسیار والدین را مورد آزار و اذییت قرار میداد.  کولیک توسط گریه ناشناخته و نسبتا شدید مشخص میشود و معمولا بعدازظهر و یا شب هنگام است و والدین قادر به مقابله با آن نیستند.

چهره قرمز، پاهای کوچک که به داخل شکم جمع شده و مشتهای محکم بسته شده بسیار دیده شده است و نشانه های روشنی هستند ولی علت اصلی کولیک مشخص نیست.

یکی از بهترین متخصصانی که در رابطه با کولیک مطالعه کرده اند دکتر ویلیام سیرز، متخصص اطفال آمریکایی است. او یک رقص ملایم و آرام در آغوشتان و یا هر کسی که در موقعیتهای مختلف نوزاد را نگه میدارد باعث کاهش شدت گریه میشود. و یا یک ورزش ملایم که باید شما زانو و پاهای نوزاد را به آرامی به قفسه سینه نزدیک و آرام آرام رها کنید و یا یک ماساژ ملایم بسیار تاثیر گذار است.

وقت بازی

بازی های ساده

شما بازی مورد علاقه نوزاد هستید و او در این سن قادر به بازی با خود نیست.

کودک را روی یک زیرانداز نرم قرار دهید و چند اسباب بازی که روشن میشود را انتخاب کنید و آنها در میدان دید نوزاد قرار دهید و با فاصله 25 سانتی متری با اسباب بازیها بازی کنید و با نوزادتان صحبت کنید. این نوع بازی باعث میشود گردن نوزادتان تقویت شود.