استفاده از روانشناسی در زندگی روزمره

 خانه / مقالات تخصصی / استفاده از روانشناسی در زندگی روزمره

استفاده از روانشناسی در زندگی روزمره

people_brains_2

بر خلاف آنچه شما احتمالا باور دارید، روانشناسی تنها برای دانشگاه و تلویزیون نیست. روانشناسی یکی از آن چیزهایست که ما هر روز از آن استفاده میکنیم بدون اینکه از آن مطلع باشیم.

در حالی که بسیاری از بخشهای روانشناسی مستلزم مطالعه زیاد برای فهمیده شدن هستند ولی در عین حال مطالب و موضوعات بسیاری وجود دارد که برای همگان قابل فهم میباشد.

در حالی که اکثریت مردم از روانشناسی استفاده میکنند بدون آگاهی از آن، بنظرتان حالا وقت آن نیست که بدانید چطور روانشناسی میتواند به شما کمک کند ؟

روانشناسی برای سلامت:

روانشناسی سلامت یکی از شاخه های روانشناسی است که میتواند برای داشتن سلامتی و تندرستی روانی و جسمانی شماری از راهکارها را به شما آموزش دهد.

تعدادی از این راهکارها به شرح زیر است:

 زمان بیشتری زیر نور خورشید باشید. مطالعات نشان میدهد که اجتناب و یا کاهش مدت زمان قرارگرفتن زیر تابش نور خورشید میتواند باعث به وجود آمدن بیماریهایی مانند اختلال افسردگی فصلی باشد. این اختلال معمولا با استفاده از تکنیک نور درمانی بهبود میابد. پس شما میتوانید درمان را در دستان خودتان بگیرید و مدت بیشتری را زیر نور خورشید بمانید.

 ورزش کردن هم یکی دیگر از روشهایی است که میتواند تاثیرات روانشناسی شگفت انگیزی داشته باشد.

ورزش کردن به صورت منظم باعث افزایش سطح اندورفین در مغز میشود. میتوانید بجنگید با افسردگی و اضطراب و دیگر اختلالات خلقی با داشتن برنامه منظم در ورزش.

رفتارهای ناسالم اغلب جزء موضوعات روانشناسی میباشد. اختلالاتی همانند آنورکسیا و پرخوری عصبی نسبت به عادت تغذیه ای ناسالم بسیار جدی تر هستند. اختلالات معمولا ناشی از احتیاج و نیاز روانی نسبت به تسلط داشتن بر چیزی هستند. شناخت داشتن نسب به مشکلات و بیماری ها باعث میشود راحت تر بتوانید راههای کمک کردن به خودتان را بشناسید.

روانشناسی در تصمیم گیری:

تصمیم گیری یکی از فرآیندهای مهم پردازشهای روانی است. شناخت داشتن نسبت به فرایندهای روانشناسی ورای تصمیم گیری، شما میتوانید بیاموزید که چگونه تصمیم های عاقلانه تر در تمام جنبه های زندگیتان بگیرید. اینجا چندین تکنیک داریم که شما میتوانید در هنگام تصمیم گیری استفاده کنید و مطمئن باشید که به این زودی ها پشیمان نمیشوید از تصمیمی که گرفتید.

  • همیشه قبل از اینکه برای اولین بار یک موضوعی به ذهنتون بیاد تمام جنبه های خوب و بد آن را بررسی کنید. اگر شما معمولا مثبت نگر هستید و احساس میکنید تصمیم درستی است کمی زمان بدهید تا بتوانید تمام جنبه ها و موقعیت ها را هم در نظر بگیرید. همچنین از نظرتان در آینده نسبت به موضوعی که میخواهید تصمیم بگیرید هم مطمئن شوید. این را به خاطر داشته باشید که هر تصمیمی تاثیرات ماندگار و بادوامی بر زندگیتان دارد.
  • با در نظر گرفتن تمام موقعیتهای محتمل در رابطه با یک موضوع، شما اطمینان حاصل میکنید که نسبت به هیچ چیز در تصمیم گیریتان چشم پوشی نکرده اید و تصمیمی که اخذ میکنید در بهترین حالت ممکن میباشد.
  • یکی از مهمترین متدهای روانشناسی که در رابطه با تصمیم گیری میتوانید استفاده کنید تکنیک (شش کلاه تفکر) میباشد. تصمیمتانرا با در نظر گرفتن این شش سبک فکری بررسی کنید:
  • عقلانی
  • احساسی
  • حسی
  • خلاقانه
  • مثبت
  • منفی

 

روانشناسی در امور مالی

همانند تمام تصمیماتی که در زندگی میگیریم، تصمیمات مالی نیز یکی از عوامل و فاکتورهای مهم در زندگی هر کدام از ما به شمار می آید. تصمیمات امروز ما مشخص میکند که قادر به انجام چه کارهایی هستیم و از پس انجام چه کارهایی بر نخواهیم آمد.

جهت اخذ تصمیمات مالی آگاهانه تر میتوانید از تکنیکهای زیر استفاده کنید:

-ذهن و فکرتان را تغییر دهید: به خودتان یادآوری کنید که بین خواستن و احتیاج داشتن تفاوت وجود دارد. پول خرج کردن میتواند نوعی اعتیاد باشد، پس شما میتوانید یاد بگیرید تنها زمانی خرج کنید که نیاز دارید.

-پس انداز کردن را به تعویق نیاندازید: الان هم برای پس انداز کردن دیر است، پس زمان را از دست ندهید. نظم داشته باشید و طبق برنامه برای هر هفته و یا هر ماه مبلغی را مشخص کنید که باید به عنوان پس انداز داشته باشید.

-از کارتهای اعتباری به عنوان یک پشتیبان استفاده نکنید: اگر پول نقد همراهتان ندارید از کارت اعتباری استفاده نکنید. از دید روانشناختی ما احساس میکنیم که اگر در کارتهای اعتباری خود پول داشته باشیم پس باید خرج کنیم، این نوع تفکر بیش از هر چیز منجر به بدهی داشتنن برای ما میشود.

روانشناسی و انگیزش

تعیین اهداف، ساختن برنامه ها و نهایتا تغییر سبک زندگی تمام آن چیزی است که باید در زندگی شما اتفاق بیافتد. پردازش و قبول این واقعیت که شما احتیاج دارید که کاری را انجام دهید، اولین قدم تغییر، انجام و موفقیت شماست. انگیزه خودتان هم در موفقیتتان دخیل میباشد. ممکنه که شما به صورت عملی و کاملا بی انگیزه کاری را انجام دهید ولی ابتدا شما احتیاج دارید که در ذهنتان تصمیم بگیرید که قصد دارید و میخواهید که این کار انجام شود.

با انگیزه نگه داشتن خودتان تنها راه رسیدن به موفقیت است. وقتی تلاش میکنید که با انگیزه اقدام به انجام کار یا فعالیتی کنید لازمه آن این است که انگیزتان را هر روز چک کنید، به هدفتان یک عنصر جدید اضافه کنید که باعث علاقمندی و تقویت انگیزه شما شود. به خودتان پاداش و جایزه بدهید و این را بدانید که حتی یک دست آورد و یا موفقیت کوچک هم میتواند باعث شادی شما باشد و لیاقت دریافت جایزه از خودتان را دارید.

هدف مشخصی داشته باشید. اگر شما ندانید که دقیقا به دنبال رسیدن به چه چیزی هستید نمیتوانید موفق باشید. از قبل هدفهایتان را مشخص کنید و برای رسیدن به آن یک فاصله زمانی مشخصی را تعیین کنید. همچنین تغییر در شیوه کار هم باعث میشود که شما از انجام آن خسته نشوید.

یکی از دلایلی که مردم به اهدافشان از جمله کاهش وزن می اندیشند این است که آنها سعی می کنند به یک روال سخت و پایدار بپیوندند. هدف شما باید هیجان انگیز باشد، همانطور که هر مرحله در طول مسیر است. برای حفظ این چشم انداز هیجان انگیز و خوش بینانه کاری انجام دهید.

 

اختلال دوقطبی
اختلالات افسردگی

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
Default Avatar
Already Registered? Login Here
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

/blog.html?task=captcha.generate&no_html=1&tmpl=component&id=61420