استفاده از واژه های صحیح و انگیزشی

 خانه / مقالات تخصصی / استفاده از واژه های صحیح و انگیزشی

استفاده از واژه های صحیح و انگیزشی

fear-of-speaking-in-a-foreign-language

 

واژه هایی که ما استفاده میکنیم میتواند اثر قدرتمندی بر رفتار ما و واکنشهایی که از دیگران میگیریم داشته باشد. استفاده از کلمات انگیزشی میتواند در زندگی ما تفاوت بزرگی ایجاد کند. کلمات بسیار مهم هستند و زبانی که ما استفاده میکنیم میتوانند نسبت به دیدی که دیگران به ما دارند تاثیر گذار باشد.

خوشبختانه چند راه ساده وجود دارد که باعث میشود بتوانیم از کلمات موثرتر استفاده کنیم و این فقط شامل شناختن کلمات درست انگیزشی جهت استفاده میباشد.

برخی از این کلمات که میتوانیم از آنها جهت تاثیر گذاری قوی در دیگران استفاده کنیم:

  • "تصور کنید" به مردم کمک میکند بتوانند دیدگاه شما را درک کنند. شاید یکی از شگفت انگیزترین کلمات کلیدی انگیزشی "تصور" است و اجازه میدهد که ایده های خلاقانه و آرزوهایمان را بیان کنیم. اگر میخواهید کسی که مسئله ای را برایش توضیح میدهید آن موضوع را درک کند از آن بخواهید آن سناریو را تصور کند. کمک گرفتن از تخیل شامل استفاده از مناطق مختلف مغز میشود و بنابراین میتواند تاثیر بیشتری نسبت به کلمات داشته باشد. تصاویر خلاقانه ای که ما در ذهنمان داریم نیز به نسبت توصیف ها به یاد ماندنی تر هستند. وقتی از کسی میخواهید چیزی را تصور کند، شما او را به این فرآیند دعوت کرده اید.
  • "میتوانم" زمانی که به جای کلمه "باید" استفاده شود باعث خلاقیت بیشتری در ما شود.

شکل مشابهی از حالت شگفت انگیز و جادویی زمانی اتفاق می افتد که کلمه "میتوانم" را جایگزین کلمه "باید" کنیم. محققان دریافتند که استفاده از کلمه" میتوانم" به جای "باید" شما را خلاق تر و شادتر میکند. زمانی که از کلمه "باید" استفاده میکنیم در الگوهای قدیمی گیر کرده ایم ولی واژه "میتوانم" باعث میشود که با فرصت های جدید روبه رو شوید.

علاوه بر این استفاده از واژه باید باعث میشود که هر چیزی به صورت یک وظیفه دیده شود ولی زمانی که از میتوانم استفاده کنیم حس کنترل داشتن بر زندگی را خواهیم داشت.

"مجبورم" و "انتخاب مبکنم" هم کاملا مشابه لغات قبل هستند و استفاده از "مجبورم" باعث میشود بار سنگینی روی ذهنمان باشد اما میتوانیم در خیلی شرایط افکارمان را تجزیه و تحلیل کینم و بتوانیم انتخاب کنیم به جای اینکه مجبور به انجام کاری باشیم. و همین موضوع باعث میشود احساس رضایتمندی بالاتری داشته باشیم و مثبت تر بیاندیشیم.

  • "اگر" میتواند باعث نشان دادن قدرتمندی صحبت های ما باشد بخصوص زمانی که میخواهیم موضوعی را تعریف کینم.

استفاده از واژه "اگر" باعث میشود بتوانیم سخنرانی بدون ترسی داشته باشیم. تیم دیوید نویسنده کتاب کلمات جادویی میگوید علم و اسرار در پشت چند کلمه ( انگیزه، تعهد، تاثیر) مخفی شده اند. از نظر وی کلمه "اگر" میتواند فشار اشتباه را کاهش دهد و باعث خلاقیت بیشتر میشود.

چند مثال جهت تمرین بهبود تفکر خلاقانه:

  • اگر این موضوع را میدانستم چه میگفتم؟
  • اگر این موضوع امکان پذیر بود من چه کاری انجام میدادم؟
  • اگر از شکست ترسی نداشتم رفتار من چگونه بود؟
  • اگر از طرد شدن نمیترسیدم تعاملات من چگونه بود؟
  • "تشکر" باعث میشود که دیگران خواهان ادامه رابطه با شما باشند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که قدردانی ما را خوشحال تر میکند. اما شواهدی مبنی بر تاثیر بهبود بخشیدن به روابط نیز دارد. تشکر از یک آشنا جدید برای کمکی که کرده باعث میشود ارتباط داشتن با شما را دوست داشته باشد.

  • "و" به ما در توضیح دیدگاههای مختلف کمک میکند.

لیان دیوی نویسنده شماره 1: الهام بخشیدن به تیم خود برای رشد، همراهی کردن و انجام کارهای انجام شده نشان میدهد که با استفاده از کلمه "و" میتوانید با آنچه به شما گفته میشود مخالفت کنید.

او میگوید زمانی که شما با کسی اختلاف نظر دارد میتوانید نظرتان را با "و" بیان کنید. لازم نیست که شخص دیگری اشتباه کند که شما حق داشته باشید. این یک شیوه بسیار عالی برای سعی در بحث درباره ایده های متضاد است. مطمئنا موثرتراز زمانی است که شما از "اما" استفاده میکنید.

  • "از آنجا که" به دیگران در درک دیدگاه ما کمک میکند.

اگر که نیاز به کمک کسی دارید سعی کنید که توضیح دهید به چه علت است. آلن لانگر روانپزشک اجتماعی، در تحقیقی متوجه شد زمانی که از کسی درخواست کمک دارید اگر دلیل خود را برای آن توضیح دهید مطمئنا بهتر و راحت تر به شما کمک میکنند تا زمانی که فقط درخواست کمک کنید بدون هیچ گونه توضیحی.

توضیح دلایل ما به دیگران کمک میکند تا دیدگاه ما را درک کنند.

  • استفاده از نام شخص.

همانطور که اغلب ما صدای خودمان را دوست داریم، همینطور صدا کردن ناممان را هم دوست میداریم. در واقع در الگوهای مغزی هم زمانی که نام خودمان را میشنویم نسبت به  زمانی که اسامی دیگر را میشنویم واکنش متفاوتی نشان میدهد. بنابراین استفاده از نام شخصی راه بسیار ساده ایست که مردم بیشتر تمایل به فکر کردن به شما را داشته باشند.

 

پایان دادن به افکار

بسیاری از ما در واقع در مورد تاثیر کلماتمان بر خود و دیگران فکر نمیکنیم، اما این تحقیق نشان میدهد که تغییرات کمی در کلمات ما میتواند منجر به تغییرات زیادی در احساسات و میزان رضایت ما باشد. انتخاب کلمات مناسب انگیزشی نیز به ما کمک میکند تا آنچه را که میخواهیم راحت تر به دست بیاوریم.

 

تشخیص اسکیزوفرنی در نوجوانان
اسکیزوفرنی و انواع آن

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
Default Avatar
Already Registered? Login Here
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

/blog.html?task=captcha.generate&no_html=1&tmpl=component&id=63184