نوزادان ، سال اول زندگی – ماه 1

 خانه / مقالات تخصصی / نوزادان ، سال اول زندگی – ماه 1

نوزادان ، سال اول زندگی – ماه 1

1288757279597

نوزادان ، سال اول زندگی – ماه 1

نوزادان با توانمندی های زیادی به دنیا می آیند، آنها توانایی این را دارند که انگشتانتان را محکم در دستانشان بگیرند و در چشمانتان نگاه کند که این خود باعث ایجاد عشق میشود. نوزادان سالم کاملا با نیازهای خود سازگار هستند. اگر چه چشمانشان هنوز قادر به تمرکز بر روی اشیاء با فاصله دور نیست ولی قادرند زمانی که در بغل شما هستند به خوبی چهره شما را ببینند. همچنین نوزاد شما قادر است از هفته 28 حاملگی صداها را بشنود، که شامل صداهای درون بدن مادر و همچنین صداهایی که از خارج از بدن شنیده میشود. مطالعات نشان میدهد که نوزادان نسبت به صدای بلند زنان بیشتر از صدای مردان واکنش نشان میدهند.همچنین نوزادان با صدای مادرانشان آرام شده و راحت تر به خواب میروند و زمانی هم که صدای مادرشان غمگین و یا عصبی باشد آنها هم ناراحت میشوند.

بینی نوزادان یک عضو حساس و مهم است و باعث میشود نوزاد بتواند تفاوت مادرش را با دیگران متوجه شود. این حس با حس چشایی ترکیب شده (نوزادان نسبت به بزرگسالان حسگرهای چشایی بیشتری دارند) و باعث میشود نوزاد تفاوت شیرینی مزه شیر مادرش را از دیگر شیرها تشخیص دهد.

نوزادان به هنگام تولد چندین رفلکس دارند که برخی از آنها برای سلامت و بقای زندگیشان ضروری است. از جمله آنها میتوان به رفلکس گونه اشاره کرد که باعث میشود نوزاد بتواند نوک سینه مادر را پیدا کند، رفلکس مکیدن، رفلکس بلعیدن از جمله دیگر رفلکسها هستند و رفلکس عقب نشینی هم مانع از فرو دادن مقدار زیادی شیر و مایعات میشود. همچنین آنها قادرند که مخاطی که در طول 9 ماه در ریه هایشان جمع شده را با سرفه کردن خارج کنند و زمانی که به روی شکم گذاشته میشود به صورت اتوماتیک میتوانند سرشان را بچرخانند زیرا نمیتوانند با سر پایین بخوابند. اینها از جمله رفلکس های نوزادان میباشند.

مراقبتها:

چشمها، بینی و ناف

بینی گرفته و چشمان چسبیده به هم و بند ناف بد بو از جمله نگرانی های رایج والدین است. نوزادان برای فرو دادن شیر به سیستم گوارشی خود ممکن است صداهای خس خس زیادی که ناشی از مخاط درون ریه هایشان هست تولید کنند. بدن نوزادان مانند دماسنج عمل میکند و هر زمان که سردش باشد با سرفه کردن این را نشان میدهد.

همچنین چشمهای کوچک فرزندانتان مخاط را به صورت چسبندگی های چشمی خارج میکند و این باعث میشود مجراهای اشکی گرفته شود. پزشک یا پرستار به شما آموزش میدهد که چطور به آرامی این چسبندگی ها را تمییز کنید.

بند ناف نوزادان بسیار محکم و فاقد حس عصبی میباشد، فقط لازم است که به صورت مرتب ضدعفونی شود. زمانی که شما در بیمارستان هستید ممکن است به شما توصیه شود که از الکل برای این کار استفاده کنید زیرا مانع از بروز عفونت میشود، تا زمانی که بند ناف می افتد لازم است که مرتب تمیز شود. در صورت قرمز شدگی و یا بوی نامطبوع با پزشک درمیان گذاشته شود.

خواب نوزادان

هرچند مثالی هست که میگویند "مثل یک نوزاد خوابیده"، اما این موضوع کاملا بی معناست زیرا نوزادان قادر نیستند مانند بزرگسالان به آرامی در طول یک شب بخوابند، خواب نوزادان به طور طبیعی بی قراری بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد

در روزهای اول نوزاد بیشتر در موقعیتی قرار می گیرد که در رحم بود و به تدریج در هفته های بعد حالت خود را تغییر میدهد.همچنین بر خلاف بزرگسالان، نوزادان قادر هستند و عموما ترجیح می دهند در یک محیط پر سر و صدا بخوابند، بهترین مکان برای خواب نوزاد، جایی امن است که برای هر دو شما مناسب باشد.

راهنمای خواب نوزادان

* نوزادان به طور معمول بین 14 تا 20 ساعت در طول شنبانه روز میخوابند.

*خوابها معمولا کوتاه و بین 1 تا 3 ساعت میباشد.

*نوزادان نمیتوانند تفاوت بین روز و شب را متوجه بشوند.

مادران

 افسردگی پس از زایمان

حدود 50% از مادرها پس از زایمان احساس افسردگی و پایین بودن خلق را نشان میدهند. از این تعداد حدود 14% علائم افسردگی پس از زایمان را نشان میدهند. در این میان خانمهایی که از حمایت اجتماعی پایین تری برخوردارند آسیب پذیری و استرس بیشتری نسبت به دیگر مادران دارند و از جمله این استرسها میتوان به جابجایی خانه یا داشتن روابط آشفته و... اشاره کرد که این موارد میتواند زمینه ساز بروز افسردگی باشد.

نشانه های افسردگی پس از زایمان شامل اضطراب، حملات پانیک "هول"، احساس پایین بودن خلق و تیره روزی، انرژی پایین، گریه های شدید، عدم تمایل به رابطه جنسی، تحریک پذیری شدید و همچنین احساس عدم توانایی مقابله با این وضعیت، بی خوابی یا پر خوابی و بی اشتهایی یا افزایش اشتها، کاهش حافظه، احساس نابسنده و نا کافی بودن به عنوان مادر برای نوزاد خود و...

در صورتی که مادر دچار افسردگی پس از زایمان باشد، علاوه بر خود مادر نوزاد هم از این حالات رنج میبرد و همچنین میتواند باعث افسرده شدن پدر هم شود.

پس در این صورت مداخله بحرانی سریع برای سلامت خود و خانواده بسیار مهم و حیاتی میباشد.

 

نوزادان، سال اول زندگی – ماه 2
حکمت پدرانه
 

نظرات

نظري ارسال نشده است
Default Avatar
Already Registered? Login Here
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

/blog.html?task=captcha.generate&no_html=1&tmpl=component&id=61424